lördag 14 april 2012

Virkade ugglor - mönster

Två små ugglor har fått se dagens ljus.

100 % bomullsgarn, virknål nr 3
Vill du göra en egen uggla (eller två) så gör du så här:

Kropp och huvud
Virka 4 lm och samla till en ring med 1 sm, virka 7 fm i ringen.

1 varv: *2fm-i-en* i alla 7 fm (= 14)
2 varv: *1 fm, 2fm-i-en.*, upprepa 7 gånger (=21 m)
3 varv: *2 fm, 2fm-i-en.* upprepa 7 gånger (=28 m)
4 varv: 28 fm
5 varv: *3 fm, 2fm-i-en *, upprepa 7 gånger (=35 m)
6 varv: 35 fm
7 varv: *4 fm, 2fm-i-en *, upprepa 7 gånger (=42 m)
8 - 16 varv: 42 fm
17 varv: skifta färg (huvud), detta varv virkas nu i bakre maskbågen för att tydliggöra byte från kropp till huvud. 42 fm.
18 - 21 varv: 42 fm (genom båda maskbågar)
22 varv: *5 fm, 1 fm-i-två* upprepa från * till * 6 gånger (=36 m)
23 - 24 varv: 36 fm
25 varv: *4 fm, 1 fm-i-två * upprepa från *till* 6 gånger (=30 m)
26 - 28 varv: 30 fm, ta av garnet


Vingar
1 varv: Virka 6 lm (dessa lm avgör hur långa vingarna blir - önskar man längre vingar kan man öka antalet av start-lm). Vänd med 1 lm, och virka nu 1 hst i 2 lm från nålen, fortsätt raden ut med hst (6 hst totalt).

2 varv: vänd med 1 lm och virka 5 fm till änden - gör en "3-i-1" dvs. 3 fm i samma maska. Där virkas nu i U-form vilket vill säga att du bara fortsätter med 1 fm i varje av de nästa maskorna (5 fm totalt) tills du når toppen.

3 varv: vänd med 1 lm och virka 6 fm, 1 '3-i1', och 6 fm till toppen. Ta av garnet och fäst den ena änden - den andra änden kan du använda till att montera med. Gör nu en likadan vinge till.


Näbb
Näbben görs på samma sätt som vingarna, men med 4 lm som start och 2 varv totalt!


Ögon
1 varv: Virka 4 lm, samla till en ring, gör 6 fm i ringen.
2 varv: Virka 2 fm i varje fm från förra varvet (= 12 fm)
3 varv: Virka 1 fm i första fm, 2 fm i nästa - fortsätt med *1 fm, 2 fm* rundan ut. (=18). Ta av garnet. Sy på en knapp, och gör nu ett likadant öga till.

Montering
Montera nu ögon, näbb och vingar och stoppa ugglan full med vadd.

Ugglans ”horn” görs när huvudet virkas samman på toppen: lägg ugglan platt ner, så det är 15 m på fram- och baksidan. Virka ihop fram- och baksidan genom båda maskbågarna. Virka så här från första maskparet: 1 fm sedan 3 hst i de nästa 3 m, så virkas det 7 sm, och sedan 3 hst i de nästa 3 m, 1 fm = 15 maskpar. Klart!


Lycka till!

5 kommentarer:

Mia stickar sa...

Vilka söta!

m sa...

Vilka fina ugglor! Kanske nåt att prova när mina UFO:n är klara (eller innan :-)
Jag lyckades trassla ut trådarna, fast det var svårare än jag trodde.

BiZen sa...

Tack för kommentar på min blogg.Roligt att du hittade mig så fick jag besöka dig.
Ang. den bygeln som jag använt till börsen (min enda hittills)är köpt på Panduro.
Ha en underbar vecka! Kram! BiZen

ansipansan sa...

Maaaw, vilka söta ugglor! Och en sådan fin och inspirerande blogg du har. Kul att hitta hit! :-)

Anonym sa...

Vilka söta ugglor! Dom ska jag prova göra. Mvh Monica