söndag 17 augusti 2014

Vaniljscones - recept

På semestern var jag och gubben en dag i Linköping och på ett café (som jag glömt namnet på) så hade dom världens godaste vaniljscones.  Jag har sökt på nätet och fann ett recept som jag testade i dag för första gången och jag tycker det blev himla gott och det liknar verkligen dom vi åt i smaken! Nästa gång ska jag dock tillsätta en tesked vaniljsocker för att än mer framhäva vaniljsmaken! Mumsfillibabba!
Blanda de torra ingredienserna i en bunke:
4 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
2 tsk bakpulver
 
Sedan tillsätter du:
0.5 dl matolja utan smak eller med mycket neutral smak
ca 250 g vaniljkvarg (jag använde Arlas kesella vanilj)
 
Rulla sedan till 8 st bollar och lägg i en muffinsplåt (jag använde en plåt för 12 muffins). In i 250 gr varm ugn ca 10 minuter. Pudra över florsocker innan servering. 
 
Till sconesen hade vi krusbärsmarmelad som äldste sonen kokat ihop, det blev mycket gott till förmiddagsteet.
 

4 kommentarer:

Christel Wijk sa...

Vaniljbullarna ser fantastiskt goda ut, mmmmm

Marie maräng sa...

Mmm.. så god dom ser ut!
Tack för receptet!

Ha det gott!
Kram Marie

Otaliga projekt sa...

Hej.
Nu har ditt Sandneshäfte kommit.
Hälsningar Sarah/MormorsRutan.

Otaliga projekt sa...

Hej! Idag kom ditt garn.
Välkommen, sarah.